W sumie skoro tak mowa o siłowni, to może też dorzucę swoje trzy grosze. Sam jestem na początku drogi na siłowni, lecz jestem studentem 4-ego roku medycyny, niedługo 5-ego zajaranego siłownią, czytałem wiele prac naukowych na temat ćwiczeń, suplementacji i swoją wiedzę ze studiów przekuwam na fakty, czyli nauka i ówczesna wiedza vs. mity.
Generalnie ktoś mi polecił kanał Michała Karmowskiego (były mistrz Polski w kulturystyce i wice Europy) i zgadzam się z wieloma jego poglądami. Ma bardzo dobre podejście do ćwiczeń i wiele tłumaczy.
Polecam również kanał Krzysztofa Stolarczyka (kiedyś kulturysta, teraz sam jest trenerem, jego podopieczny Bartosz Budzyński zajął trzecie miejsce na mistrzostwach Europy juniorów) - to bardziej pod kątem motywacyjnym, można też wynieść trochę ciekawej wiedzy.
Sam śledzę również WK ostatnio i również polecam, bardziej dla funu i motywacji.
A co do moich trzech groszy - bardzo mi się spodobała teza Michała Karmowskiego na temat kreatyny. Mnóstwo koksów i "profesjonalistów" zaleca fazę ładowania i potem utrzymywanie względnie niskiej suplementacji. Oczywiście będzie na tym przyrost, lecz to trochę marnotrawstwo. Co robi kreatyna? W naszych mięśniach grupa fosforanowa z ATP jest przenoszona na kreatynę, przez co powstaje fosfokreatyna. ATP nie może być magazynowane, to najwyżej energetyczny związek do uzyskiwania energii i ono się szybko rozpada, ale jeśli powstanie fosfokreatyna to dzięki niej w razie potrzeby można szybko zabrać tą grupę fosforanową i dołączyć do ADP - przez co powstanie ATP. Dodatkowo dochodzi do wzrostu innych pożytecznych dla nas hormonów, np. IGF-1. Taka ciekawostka - kiedyś czytałem, że u sprinterów na jakieś 10-11 sekund biegu na setkę, około 7 sekund energia jest pobierana z resyntezy ATP z fosfokreatyny, to dlatego sprinterzy potrzebują masy mięśniowej.